نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2147
-
الف
+

اختصاصی/جشنواره فلم های کوتاه هنری در «هرات» برگزار گردید+اسامی برگزیدگان

جشنواره فلم های کوتاه هنری در «هرات» برگزار شده و از برگزیدگان تقدیر به عمل آمد.

به گزارش آی فیلم2، به مناسبت صدمین سالگرد استقلال افغانستان و تجلیل از هفته فرهنگی در این کشور، امروز جشنواره فلم‌های کوتاه هنری از سوی مدیریت عمومی افغان‌فلم و ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات برگزار گردید.

این جشنواره و نمایش فلم‌های کوتاه با حضور معین وزارت اطلاعات وفرهنگ و هیئت همراه، مسئولان فرهنگی، فلم‌سازان، هنرمندان، سینماگران و تماشاگران در سالن مطبوعات ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات راه اندازی شد.

«آریا رئوفیان» رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات می گوید: این جشنواره به منظور تشویق و ترغیب فلم‌سازان و هنرمندان عرصه سینما برگزار شده بود که محتویات این فلم‌ها را بیشتر برنامه‌هایی با موضوع صلح و استقلال تشکیل می‌دهد.

رئوفیان با ابراز این مطلب می‌گوید که هرات با آنکه پرچم سینما را در سطح کشور بلند کرده اما  هنوز هم مشکلاتی بر سر راه ساخت فلم‌ها و اکران آن در این شهر وجود دارد.

رئیس این اداره، هرات را پایتخت فرهنگی افغانستان دانست و تاکید کرد: تاکنون این شهر سالن سینما نداردو برای ساخت آن نیاز به بودجه است.

به گفته وی ساخت سالن سینما یکی از آرزوهای بزرگ مردم هرات بوده که نیاز است تا از بودجه انکشافی وزارت اطلاعات و فرهنگ سنگ تهداب تعمیر آن در سال مالی جدید گذاشته شود.

رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات همچنین از رسانه‌ها خواست تا فلم‌های ساخته شده را برای شهروندان نشر کنند.

در این جشنواره ۱۵ فلم کوتاه 2 تا 5 دقیقه ای  با موضوع استقلال ساخته شده و برای ارزش‌گزاری از سوی هیئت داوری موردبررسی قرار گرفته  است.

«فریدون پویا» یکی از داوران این جشنواره با بیان اینکه مشکلاتی در ساخت این فلم‌ها وجود داشت  تاکید کرد که فلم‌سازان و هنرمندان عرصه سینما با تلاش‌های بیشتر می‌توانند در آینده کارهای قوی‌تری را به بازار عرضه کنند.

در این جشنواره فلم «صدسال بعد» ساخته «شکیب ساحل» مقام اول، فلم «راه طولانی» ساخته «خالد یعقوبی» مقام دوم و فلم «ملالی» ساخته نائب ساحل مقام سوم را به ترتیب از آن  خود کردند.

قابل یادآوری است که در این جشنواره عناوین بهترین فلم‌بردار را «محمد یعقوب امینی»، بهترین نویسنده را «رسول رحمانی»، بهترین بازیگر را «غلام سخی غلامی»، بهترین تدوین‌گر را «محمد شفیع صدیقی»، بهترین صدابردار را «نوید نصرت» و عنوان بهترین کارگردان را نیز «شکیب ساحل» از آن خود کرده اند.

گفتنی است که در جریان هفته فرهنگی برنامه‌های متنوع دیگری نیز همچون یادواره و نمایشگاه استاد‌ کمال الدین بهزاد، اجرای تیاتر مسافران کوچک و تور هرات گردی به مناسبت صدمین سالگرد استقلال کشور برگزار خواهد شد.

هفته فرهنگی هرات روز گذشته با آغاز کار سمینار علمی تحقیقی استاد کمال‌الدین بهزاد آغاز یافت که قرار است تا روز شنبه هفته آینده ادامه یابد.

ب م

نظر شما
ارسال نظر